Inspiracją dla pracy CDiT jest behawioryzm, a metodą pracy Stosowana Analiza Zachowania.
Terapia SAZ to:
– Pracę jeden na jeden z klientem
– Indywidualny program nauczania rozwijający dziecko poznawczo i niwelujący zachowania niepożądane
– Kształtowanie zachowania, w oparciu o procedurę i prowadzenie dokumentacji. Dokumentacja służy ewaluacji programu i celom naukowym.
– Koncentracja na rozwijaniu mowy i nadawaniu jej funkcji.
– Intensywna terapia, czasami do 30 godzin tygodniowo
– Terapeuta, który ma obowiązek pracować pod superwizją (nadzorem osoby odpowiednio wykwalifikowanej w nurcie SAZ).
– Praca z rodzicem dziecka w środowisku domowym już od pierwszego dnia terapii.
– Obecnie jedyna, w tak gruntowny sposób przebadana metoda terapeutyczna o potwierdzonej skuteczności
Aby zaoferować naszym klientom najwyższą jakość terapii, niespotykanych w innych ośrodkach, pracujemy z dzieckiem w jego domu lub w placówce, do której uczęszcza. Nasze usługi proponujemy wszystkim niezależnie od wieku, zaburzenia czy problemu. W pracy uczymy rodziców, nauczycieli i opiekunów w przedszkolach i szkołach jak nawiązać współpracę i poprowadzić naszego małego klienta. Nasza praca, cele, procedury i programy są dostępne i jasne dla opiekuna dziecka, a metody potwierdzone naukowo i wciąż rozwijane. Praca naszych terapeutów jest kontrolowana i doskonalona dzięki regularnej superwizji.
W naszym Centrum prowadzimy terapię dzieci:
- z całościowymi zaburzeniami rozwoju, SLI (afazją), z opóźnionym rozwojem mowy, niepełnosprawnością intelektualną, z epilepsją, z nieharmonijnym profilem inteligencji, będących w normie intelektualnej
- z zespołami genetycznymi: zespołem Downa, zespołem Retta, zespołem Williamsa, zespołem DiGorge’a , zespołem Aperta, zespołem Cowden’a, zespołem Pradera – Williego, z delacją długich ramion chromosomu 4q21.21q22.1, zespołem łamliwego chromosomu X, z nerwiakowłókniakowatością,
- z problemami o podłożu fobii, o podłożu kompulsywno-obsesyjnym, z depresją, z lękiem społecznym, mutyzmem,
- zaburzenia opozycyjno-buntowniczymi, zaburzeniami zachowania
- z neofobią żywieniową, z problemami z wypróżnieniem i oddawaniem moczu o podłożu psychologicznym
Praca terapeutyczna w Polsce jest pełna pomysłów na szybkie rozwiązania. W naszym doświadczeniu często spotykamy się pseudonaukowymi rozwiązaniami lub próba oszukania rodzica pod postacią magicznych lekarstw czy terapii odbywającej się raz w tygodniu, która ma zdziałać cuda. Rodzice, chcąc pomóc dzieciom, zmęczeni, zdesperowani lub po prostu zdezorientowani ilością rozwiązań na „rynku terapeutycznym” postanawiają zawierzyć. W najlepszym wypadku w miarę szybko orientują się, że kołderka obciążająca nie rozwiąże problemu dziecka, które nie ubiera się samodzielnie czy nie siedzi zbyt długo w jednym miejscu lub że dieta eliminacyjna nie sprawi, że dziecko zacznie skupiać się na nauce czytania, i rezygnują z tego rodzaju terapii. W najgorszym, nieświadomy rodzic kontynuuje pseudo terapię latami. Cieszy się z mikro sukcesów dziecka, jak to, że już nie płacze na zajęciach czy, że dłużej skupia się na czytanej bajce. Często rodzic, który nie ma obowiązku być specjalistą w kwestii terapii, nie bierze pod uwagę tego, że do każdej czynności wykonywanej regularnie człowiek się przyzwyczaja lub tego, że efekt widoczny w zachowaniu może być zwykłą konsekwencją tego, że dziecko staje się starsze, a jego układ nerwowy dojrzalszy. W ciągu lat nieodpowiednio dobranej terapii dziecko traci szansę na osiągnięcie kolejnych kroków rozwojowych, a brak ich pojawiania się jest często tłumaczone rodzicom, zaburzeniem.
Terapeutę powinien wykazywać się pokorą do własnej niewiedzy. Cele, które obiera w pracy, muszą być realne do osiągnięcia i znajdywać się w sferze najbliższego rozwoju dziecka. Uważamy, że rodzice zajmujący się codzienną, często żmudną pracą terapeutyczną polegających na żelaznej konsekwencji, dziesiątkach, a czasami setkach powtórzeń mają prawo do informacji dotyczących konkretnych efektów pracy z ich dzieckiem, wglądu do programu edukacyjnego i dostępu do wiedzy dotyczących naukowych dowodów skuteczności metody terapeutycznej, na którą się zdecydowali.
Oferty, które spotkaliśmy na swojej drodze w postaci masażu dużego palca od stopy, picia środków grzybobójczych, magicznych suplementacji, zawijania dziecka w dywan sprowokowała nas do działania i wytyczyły naszą ścieżkę i misję terapeutyczną.
W CDiT idziemy z nurtem nauki i rzetelnej wiedzy, nieustannie kształcąc się i doskonaląc metody naszej pracy.
Zapraszamy do wspólnej pracy,
Zespół CDiT